Kaston

Tjenester: Kommunikasjonsstrategi, mediehåndtering

Kråkeboller – fra problem til ressurs

Helt siden 1980-tallet har nordmenn utviklet idéen om å sanke og selge kråkeboller til det japanske markedet. Japanerne har vært villige til å betale godt for gonadene (rognen i kråkebollene) som er regnet for å være en delikatesse, og et populært innslag i det asiatiske kjøkken. Nå kan verdens største kråkebollemarked åpnes for norsk teknologi og løsninger. 

Kaston AS er et Herøy-basert privat investeringsselskap med over 100 års historie. Selskapet har sin opprinnelse og røtter i det pelagiske fiskeriet i Nord-Atlanteren, og har næringsinteresser i fast eiendom, helse- og velvære, forbrukerprodukter og industri. Kaston reinvesterer sitt overskudd fra fiskeriengasjement i spennende og bærekraftig næringsvirksomheter, i hovedsak på Nordvestlandet.

Kaston ønsker å ta en strategisk posisjon inn mot oppdrett av kråkeboller i Japan, og på sikt ser selskapet på hele Asia som markedsområde. Kaston skal være en innovatør og utviklingspartner av for og systemløsninger for oppdrett av kråkeboller.

Kaston blir ledet av Sigurd Teige og Brian Tsuyoshi Takeda. Teige er administrerende direktør og Takeda er direktør for innovasjon og strategi.

Doxacom har samarbeidet med Kaston på ulike prosjekter, blant annet mediehåndtering av kråkebolle-prosjektet.