– Forrige uke arrangerte GCE Blue Maritime Cluster «Maritime Onboarding» hos Ulstein Verft. Kurset er en inngang til den maritime industrien og gir innsikt i næringens struktur, verdiskaping og internasjonale betydning.
Ellen Torset fra Doxacom ledet programmet på vegne av GCE Blue Maritime Cluster og ønsket deltakerne velkommen til en spennende og innholdsrik dag. Gjennom innlegg fra ledende aktører innen skipsbygging, finans, design og bærekraft fikk deltakerne en grundig innføring i bransjens historie, ny teknologi og pågående satsninger for bærekraftig utvikling.
Blant foredragsholderne var Jose Jorge Garcia Agis fra Ulstein International, som fortalte om Ulsteins lange historie og hvordan selskapet stadig utvikler løsninger som bidrar til mer ansvarlige marine operasjoner.
– Bærekraft handler ikke bare om utslipp, men om å skape løsninger som er mer effektive, uttalte Agis. Han påpekte videre hvordan Ulsteins unike kombinasjon av design, ingeniørkunst og produksjon under samme tak gjør selskapet spesielt godt rustet til å kontinuerlig forbedre løsninger som kan redusere energiforbruket til sjøs. Denne helhetlige tilnærmingen gjør Ulstein til en pioner innen bærekraftige løsninger i skipsbygging.
HR-direktør Sølvi Gjerde la til at de ansatte og den sterke kommunikasjonen på tvers av profesjoner er med på å bygge et fremtidsrettet og robust arbeidsmiljø i Ulstein.
Klyngesamarbeid og økonomiske perspektiver
Knut Tore Aurdal fra GCE Blue Maritime Cluster fremhevet viktigheten av kompetansedeling i klyngesamarbeidet på Sunnmøre, som inkluderer aktører som Nogva, Mørenot, Vard og Ulmatec.
– Vi samarbeider når vi kan og konkurrerer når vi må, sa Aurdal, og påpekte at denne tverrfagligheten og samarbeidsviljen har gitt klyngen en verdensledende posisjon.
For å sikre økonomisk stabilitet i en globalt konkurranseutsatt bransje, understreket Arild Eiken fra Sparebank 1 SMN behovet for risikostyring og likviditetskontroll. – Vær i forkant økonomisk, spesielt ved utfordringer, rådet Eiken, og fremhevet sikringsavtaler for utenlandsk valuta som avgjørende for lange kontrakter i det maritime markedet. Banken spiller en sentral rolle i denne prosessen. – Banken er din beste venn, sa Eiken.
Teknologi som drivkraft og aktører i verdensklasse
Øyvind Kamsvåg fra Ulstein Group fremhevet innovasjon og teknologiens betydning som drivkraft i maritim sektor. Han beskrev hvordan Ulsteins ikoniske X-Bow-design, inspirert av hvalens form, har satt en ny standard for drift under krevende forhold. Kamsvåg understreket at Ulstein ikke bare leverer skip, men også løser spesifikke operasjonelle utfordringer. – Vi må se det store bildet dersom vi skal komme oss videre og skape energieffektive båter som har lang rekkevidde, uttalte han, og la vekt på viktigheten av å utvikle og teste teknologien i Norge før den skaleres til det internasjonale markedet.
Et annet godt eksempel på den lokale industrien er Jets, som har vokst fra Sunnmøre til å bli en verdensledende aktør innen sanitærsystemer. Gjennom samarbeid med klyngen har Jets kunnet eksportere sine vannbesparende løsninger til kunder over hele verden, og har i dag en imponerende eksportandel på 85 %.
Grønn omstilling og bærekraftig skipsbygging
Karl Johan Barstad beskrev hvordan Green Yard Kleven har skapt en konkurransefordel med sin grønne profil i et marked som etterspør miljøvennlige løsninger. Ved bruk av gjenbrukt stål og fokus på ESG-rapportering demonstrerer de at bærekraft kan forenes med lønnsomhet. – Vi sparer 1,85 tonn CO₂ per tonn gjenbrukt stål, påpekte Barstad, og understreket miljøvennlig drift som en viktig konkurransefaktor. Gjennom live ESG-rapportering og gjenbruk av utstyr sikrer de både økonomisk og sosial bærekraft.
Fremtidens muligheter og utfordringer
Til tross for den maritime klyngens unike posisjon og solide kompetanse, står Sunnmøre også overfor flere utfordringer. Mangelen på faglært arbeidskraft i Norge er en av disse, og i tillegg henger regelverket etter i forhold til den raske utviklingen i bransjen. Lars Lühr Olsen fra Ulstein Verft uttrykte et ønske om at praktiske yrker vil få økt anerkjennelse, og at regelverket oppdateres slik at det støtter den omfattende innovasjonen som pågår i regionen.
Etter en dag full av inspirerende innlegg og diskusjoner, ble arrangementet avsluttet med en omvisning på Ulstein Verft. Her fikk deltakerne et førstehånds innblikk i produksjonsprosessene.
Maritime Onboarding viste igjen den maritime klyngens sterke posisjon i den globale industrien og dens forpliktelse til bærekraft, samarbeid og innovasjon.
Bilde over: Laila Gjerdsbakk (til venstre) fra Doxacom var deltaker, mens Ellen Torset, også fra Doxacom, ledet programmet på vegne av GCE Blue Maritime Cluster. Foto: Anne Marthe Berge