Det koster penger å skrive dårlig

LI.
FB.
IG.
Følg oss

Her får du fire grunner til hvorfor du bør være opptatt av klarspråk – og sjekklisten som gjør deg til en superskribent.

Aller først; hva er klart språk?

Klart språk kalles gjerne klarspråk. Den internasjonale definisjonen av klarspråk vektlegger tydelig ordlyd, struktur og visuell utforming. Offentlige organ er lovfestet til å bruke klart og korrekt språk, men – som du snart vil lære mer om – er klarspråk viktig uansett hvilken jobb du har. 

1. Styrker demokratiet

Hvis du ikke bruker klarspråk, risikerer du at målgruppen misforstår eller går glipp av viktig informasjon. Tenk bare hva som kan skje om styresmaktene kommuniserer utydelig om lover og regler eller konsekvensene av at du blir misforstått i et viktig møte.

2. Skaper tillit

Tungt og uklart språk kan skape avstand mellom deg som avsender og den du ønsker å nå.  Målgruppen kan få inntrykk av at du har noe å skjule. Klart språk derimot, skaper tillit og troverdighet. Det er viktig internt på arbeidsplassen din, men også overfor kunder og andre du skal nå.

3. Sparer deg for tid og penger

Klart og brukertilpasset språk minsker faren for misforståelser. Om målgruppen ikke forstår det du skriver, risikerer du å få mange unødvendige henvendelser som du må bruke tid på. Det er også en fare for at du må skrive teksten din på nytt. Dette kan koste deg både tid og penger – og hvem vil vel det?  

4. Gjør deg til et godt forbilde!

Har du tenkt på at du kan være et forbilde gjennom hvordan du skriver? Husk at godt språk smitter. Du kan på den måten påvirke kollegaene dine, folk i bransjen og kunder. Skrivefeil er det få som liker. Det ødelegger for teksten og kan påvirke inntrykket av bedriften. Klarspråk bør derfor være et ideal for alle.

Nei, dette blir for enkelt

Et argument mot klarspråk, er frykten for forenkling. I akademia og blant fagfolk handler denne frykten ofte om fagfellers meninger og lite om «mannen i gata».

Uansett hva du frykter, finn balansen mellom forenkling som forflater og komplisering som forverrer. Faguttrykk er ikke alltid feil. Det sentrale er hva du skriver om og for hvem. Om teksten er fullstendig strippet for faguttrykk, kan språket fort bli banalt og uten nyanser. Og motsatt; er teksten proppet full av faguttrykk, kan den være ekskluderende og vanskelig å forstå.

Rådet er derfor som følger; tenk over om du trenger faguttrykkene, vis ja, forklar dem som ikke er innlysende – og bruk et klart språk. 

Sjekkliste for skribenter

Nå vet du hvorfor du bør prioritere klarspråk. Her har du oppskriften – Språkrådets sjekkliste

Hvem skriver du for?

  • Ha klart for deg hvem du skriver for, og hvorfor mottakeren skal få teksten.
  • Vurder hva mottakeren vet fra før, og hva du bør forklare.
  • Tilpass teksten din til den som er hovedmottaker.

Hvorfor skriver du?

  • Få klart fram hvorfor mottakeren skal lese og bruke teksten.
  • Ta med det som er relevant for mottakeren.

Lag orden i teksten

  • Lag en hovedoverskrift som forteller hva teksten handler om.
  • Plasser det som er viktigst for mottakeren, først eller langt framme i teksten.
  • Del lange tekster inn i avsnitt, og sett avsnittene i en rekkefølge som er logisk for mottakeren.
  • Lag mellomoverskrifter som samsvarer med innholdet i avsnittene.

Lag klare setninger

  • Ikke skriv for lange og kompliserte setninger.
  • Si én ting om gangen.
  • Pass på at nødvendig informasjon ikke er underforstått eller utelatt.
  • Bruk heller konkrete verb enn tunge substantiv når du beskriver en handling.
  • Vær aktiv når du kan.

Velg riktige ord

  • Unngå fyllord og unødvendige presiseringer.
  • Velg oppdaterte og konkrete ord.
  • Forklar et faguttrykk første gang du bruker det.

Om stil, tone og korrektur

  • Tilpass stil og tone til mottakeren og formålet med teksten.
  • Les korrektur.
Vi i Doxacom hjelper deg med å utvikle en kommunikasjonsstrategi som gir resultater. Trenger du medietrening, en tydeligere profil eller hjelp til å nå ut i media?
 
Ta en kaffe med oss – så finner vi veien videre sammen.
Ingrid Aarseth Johannessen. Foto
Kommunikasjonsrådgiver i Doxacom
Andre aktuelle nyheter
Collage fra Nor-Fishing 2024. Foto

Sikre deg standplass på Nor-Fishing 2026!

Nor-Fishing i Trondheim er en av verdens viktigste møteplasser for fiskerinæringen. Registreringen for standplass åpner 23. september, og for mange selskaper er dette en stor,

Mariann, Gerd Alise og Lisbeth på fylkespaviljongen til Møre og Romsdal under Aqua Nor 2025. Foto

Doxacom satte sitt preg på Aqua Nor 2025

Aqua Nor 2025 er over for denne gang, og som alltid samlet hele havbruksnæringen seg til tre innholdsrike messedager i Trondheim. Doxacom var på plass

Brosundet i Ålesund. Foto

Sommerhilsen fra Doxacom

Denne våren har vi flyttet inn i nye kontorlokaler i den historiske Rønnebergbua i Ålesund – med flott utsikt over Brosundet. Et inspirerende miljø for