Maritime Onboarding hos Ulstein Verft

LI.
FB.
IG.
Følg oss

Den 7. november deltok vi på Maritime Onboarding hos Ulstein verft, og Ellen Torset fra Doxacom ledet programmet på vegne av GCE Blue Maritime Cluster.

Kurset er en innføring i den maritime industrien, og gir en forståelse for hvordan næringen er organisert, hvordan verdiskapning skjer, og hvilken rolle den spiller globalt. Over 50 deltakere fikk verdifull kunnskap om skipsdesign, ingeniørarbeid og byggeprosesser, samt et innblikk i bransjens historie, ny teknologi og aktuelle satsninger mot bærekraftig utvikling.

Blant foredragsholderne var Jose Jorge Garcia Agis fra Ulstein International. Han fortalte hvordan selskapet hele tiden utvikler nye løsninger som bidrar til mer ansvarlige marine operasjoner.

– Bærekraft handler ikke bare om utslipp, men om å skape løsninger som er mer effektive, uttalte Agis. Han fremhevet videre at den unike kombinasjon med design, ingeniørkunst og produksjon under samme tak, gir dem et konkurransefortrinn.

– Vi lærer noe nytt for hvert skip vi bygger, og kan gjøre kontinuerlige forbedringer for å redusere energiforbruket til sjøs.

HR-direktør Sølvi Gjerde la til at de ansatte og den sterke kommunikasjonen på tvers av profesjoner er med på å bygge et fremtidsrettet og robust arbeidsmiljø i Ulstein.

 

Klyngesamarbeid og økonomiske perspektiver

Knut Tore Aurdal fra GCE Blue Maritime Cluster la stor vekt på kompetansedelingen en ser i klyngesamarbeidet på Sunnmøre, og viste flere eksempler på vekst.

– Vi er gode til å samarbeide når vi kan, og konkurrerer når vi må, sa Aurdal, og påpekte at denne tverrfagligheten og samarbeidsviljen har gitt klyngen en verdensledende posisjon.

Jets er et glimrende eksempel på hvordan den maritime klyngen gir resultater. Fra Hareid på Sunnmøre har selskapet vokst til å bli en verdensledende aktør innen sanitærsystemer. Klyngesamarbeidet har vært avgjørende for at underleverandøren Jets har nådd ut globalt, og nå kan eksportere sine vannbesparende løsninger til kunder over hele verden. I dag har de en imponerende eksportandel på 85 prosent.

Det faktum at maritim næring opererer i et globalt marked, gjør bransjen svært utsatt for internasjonal konkurranse. Arild Eiken fra Sparebank 1 SMN, påpekte derfor viktigheten av risikostyring og likviditetskontroll for å opprettholde økonomisk stabilitet.

– Vær i forkant økonomisk, spesielt i møte med utfordringer, rådet Eiken, og fremhevet sikringsavtaler for utenlandsk valuta som avgjørende for kontrakter med lang løpetid i det maritime markedet.

 

Teknologi som drivkraft

Øyvind Kamsvåg fra Ulstein Group fremhevet innovasjon og betydningen av teknologi som drivkraft i maritim sektor. Han beskrev hvordan Ulsteins ikoniske X-Bow-design, inspirert av hvalens form, har satt en ny standard for drift under krevende forhold. Kamsvåg understreket at Ulstein sin oppgave ikke bare er å levere en båt, men å løse spesifikke operasjonelle utfordringer og skape mer effektive båter.

– Vi må se det store bildet dersom vi skal komme oss videre og skape energieffektive båter som har lang rekkevidde, uttalte han og refererte til designkonseptet ULSTEIN THOR, et skip som skal drives på Thorium. Han vektla at det er viktig å utvikle og teste teknologien i Norge før den skaleres til det internasjonale markedet.

 

Grønn omstilling og ESG rapportering

Green Yard Kleven har skapt en konkurransefordel med sin grønne profil i et marked som etterspør stadig mer miljøvennlige løsninger. Ved gjenbruk av stål og fokus på ESG-rapportering, demonstrerer selskapet at bærekraft kan forenes med lønnsomhet.

– Vi sparer 1,85 tonn CO₂ per tonn gjenbrukt stål, fortalte salgssjef i Green Yard Kleven, Karl Johan Barstad. Han understreket at miljøvennlig drift er en viktig konkurransefordel. Gjennom live ESG-rapportering og gjenbruk av både stål og utstyr sikrer de både økonomisk og sosial bærekraft.

 

Veien videre for den maritime klyngen

Til tross for den maritime klyngens unike posisjon og solide kompetanse, står Sunnmøre også overfor flere utfordringer. Mangelen på faglært arbeidskraft i Norge er en av disse, og i tillegg henger regelverket etter i forhold til den raske utviklingen i bransjen.

Lars Lühr Olsen fra Ulstein Verft uttrykte et ønske om at praktiske yrker vil få økt anerkjennelse, og at regelverket oppdateres slik at det støtter den omfattende innovasjonen som pågår i regionen.

Etter en inspirerende dag med innlegg og diskusjoner ble arrangementet avsluttet med en omvisning på Ulstein Verft, hvor deltakerne fikk et innblikk i produksjonsprosessene.

En stor takk til Ulstein for deres gode vertskap, og til GCE Blue Maritime Cluster for å ha skapt en verdifull læringsarena som styrker kompetansen i maritim sektor.

Vi i Doxacom er stolte over å bidra til slike arrangementer, og ser frem til å følge den positive utviklingen i bransjen.

Bilde over: Laila Gjerdsbakk (til venstre) fra Doxacom var deltaker, mens Ellen Torset, også fra Doxacom, ledet programmet på vegne av GCE Blue Maritime Cluster. Foto: Anne Marthe Berge

Andre aktuelle nyheter